Jednodniówka Narodowa :: jednodniowka.pl
Strona Główna Artykuły Galeria ForumMarzec 23 2019 01:16:47
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Galeria
Kategorie aktualności
Linki
Szukaj

Forum

Redakcja
Kontakt
Archiwalna wersja JN
Regulamin komentarzy
Użytkowników Online
Gości Online: 8
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 70
Najnowszy Użytkownik: carlos
Losowe zdjęcie
Inne ujęcie uczestników uroczystości
Inne ujęcie uczestników uroczystości
VI Dzień Kultury Kresowej w Kędzierzynie-Koźlu 6.06.2009 r.
Polecamy

Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
Wojna ekonomiczna USA
Ataki wrogów Narodow...
Pakt Ribbentrop-Beck...
Reforma SN polityka ...
Wolna Polska narodowa
Najciekawsze Tematy
Uczmy się angiels... [50]
Kto pomoże mi sfo... [46]
Bałkany [35]
Klerykalna Partia... [33]
Mateusz Piskorski... [32]
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Adam Smiech
10/03/2014 10:21
No, ostrożnie ze słowami, panie anonimie! Może by tak zerwać przyłbicę i stanąć, jak mężczyzna, twarzą w twarz? Brak argumencików, to plujemy, co?

Yareck
04/03/2014 21:18
Jesteście ostoją... politycznej prostytucji. Więcej pisać nie trzeba!!!

Piotr Kolczynski
22/01/2012 21:55
Może być?

Marzena Zawodzinska
11/11/2011 22:18
Porządek by trzeba zrobić...

Marzena Zawodzinska
31/10/2011 07:55
Ten shoutbox jest za nisko, nie widać go.

Archiwum
Integralny nacjonalizm ukraiński jako odmiana faszyzmu (krótki wykład) cz.1
Faszyzmem nazywam przemoc ruchu ideologiczno-politycznego lub utworzonego przezeń państwa wobec ludzi: w stosunku do obcych – z powodu ich rasowego pochodzenia lub przynależności etnicznej (narodowości); wobec własnego narodu z powodu sprzeciwu ruchowi lub powołanej przezeń władzy państwowej. Celem strategicznym faszyzmu jest ekspansja w nieskończoność (imperializm) i panowanie nad własnym i podbitymi narodami. Faszyzm oparty jest na teorii darwinizmu społecznego.[1]

Integralność nacjonalizmu ukraińskiego wynika z a) zasad ideologicznych ukraińskiego ruchu nacjonalistycznego; b) założeń programowych (polityki); c) działań tego ruchu. Cechą charakterystyczną integralizmu jest totalitaryzm, wprowadzany w życie przy pomocą zasady: kto nie z nami – ten przeciwko nam (tego trzeba odizolować, bądź zniszczyć fizyczne). Według znanego amerykańskiego badacza J.A.Armstronga na Ukrainie Zachodniej w latach dwudziestych pewne grupy przygotowywały grunt dla integralnego nacjonalizmu ukraińskiego.[2] Ukraińscy autorzy na emigracji określają ukraiński ruch nacjonalistyczny, jego formę zorganizowaną w postaci Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów (OUN), integralnym nacjonalizmem.[3] Po wojnie w Paryżu wydano, pod redakcją kolaboracjonalisty hitlerowskiego Wołodymyra Kubijowycza, Encyklopedię ukrainoznawstwa, w której napisano: Nacjonalizm ukraiński podpada pod pojęcie ruchu totalitarnego. Podkreślany „wszechobejmujący” charakter ruchu przejawiał się w tym, że jego zwolennicy całkowicie i bez zastrzeżeń podporządkowywali się ideologii nacjonalizmu i organizacyjnej dyscyplinie (...) w przyszłym państwie ukraińskim miała być władza jednego ruchu (monopartyjność) oraz zasada wodzostwa.[4]

Faszyzm włoski, nazizm niemiecki i integralny nacjonalizm ukraiński w sensie lingwistycznym stanowią szereg synonimiczny, między nimi, gdy chodzi o ideologię, politykę i praktykę, można stawiać znak równości, różnice wynikają z uwarunkowań historycznych i znajdują zastosowanie tylko w taktyce. Powiedziane nie oznacza, że nazizm niemiecki, czy nacjonalizm ukraiński jest bezkrytycznym naśladowaniem włoskiego faszyzmu, każdy z tych ruchów ideologiczno-politycznych jest ruchem samoistnym, jednak opartym o te same zasady.

Prócz włoskiego faszyzmu, niemieckiego nazizmu i nacjonalizmu ukraińskiego, istniały jeszcze inne ruchy faszystowskie, jak na przykład hiszpańska falanga czy chorwaccy ustasze, jednak wykład niniejszy ograniczy się do krótkiej charakterystyki faszyzmu i nazizmu, jako tych, które odegrały znaczną rolę w historii Europy, oraz do szerszego potraktowania nacjonalizmu ukraińskiego, jako tego, który jest przedmiotem wykładu.

Cechy charakterystyczne faszyzmu włoskiego, nazizmu niemieckiego

i nacjonalizmu ukraińskiego

Faszyzm włoski

Benito Mussolini był twórcą włoskiego faszyzmu. Z jego autorstwa trzydziestostronicowej broszury wynika, że faszyzm był koncepcją polityczną, działaniem i myślą polityczną, że faszyzm nawiązywał do organicystycznej koncepcji świata[5], Mussolini pisał, że siłą decydującą w rozwoju społeczeństwa jest wola życia, wola władzy, że faszyzm jest totalitaryzmem, państwo faszystowskie jest syntezą i jednością łączącą wszystkie wartości, że faszyzm nie wierzył w możliwość oraz w pożytek stałego pokoju, że należy odrzucić pacyfizm jako tchórzostwo, że tylko wojna jest kluczem do wyzwolenia energii ludzkiej, dlatego wszystkie doktryny postulujące pokój nie dają się pogodzić z faszyzmem. I dalej: Faszyzm w duchu imperialistycznym widzi tendencję nacji do ekspansji, jako manifestowania swej witalności. [6]

Nazwa „faszyzm” pochodzi od włoskiego słowa fascismo, od fascio, słowa semantycznie oznaczającego „wiązkę” (związek) rózeg, będących symbolem utrzymywania w społeczeństwie dyscypliny przy pomocy siły fizycznej. Hasła Mussoliniego brzmiały: Cały naród musi być zmilitaryzowany ... rozpatruję naród włoski, jako pozostający w permanentnym stanie wojennym, twierdząc, że faszyzm tworzy bohaterów.[7]

To samo źródło i w tym samym miejscu podaje, że od 1929 roku faszyzm stał się nie tylko fenomenem włoskim, ale też fenomenem światowym. Nie powinna dziwić data: rok 1929, w tym bowiem roku powstała OUN i w tym samym roku powstał chorwacki ruch „ustasze”. To samo źródło ocenia, że faszyzm przejawiał zadziwiająco giętkie podporządkowanie spraw programu dla osiągnięcia swego celu.

Struktura wewnętrzna włoskiego państwa faszystowskiego opierała się na „wodzu narodu włoskiego” (Il Duce), mającego do swej dyspozycji członków ruchu faszystowskiego, tzw. czarne koszule, stosujących wobec reszty narodu przemoc.

W praktyce międzynarodowej faszyzm włoski dokonał agresji na Abisynię, dzisiejszą Etiopię.

Faszyzm włoski to:

· oparty o zasady darwinizmu społecznego, daleko posunięty egoizm narodowy, pozwalający na stosowanie przemocy wobec słabszych narodów;

· idea państwa, poza którym nie ma żadnych wartości;

· militaryzacja, zdyscyplinowanie własnego narodu, nawet przy użyciu siły fizycznej;

· faszyzm włoski jest jedną z form integralnego nacjonalizmu.

Nazizm niemiecki

Nazwa „nazizm” pochodzi od słów „narodowy socjalizm” (nazwa partii: Nationalsozialistische Deutsche Arbaiter Partei - NSDAP). Nazizm jest odmianą faszyzmu.

Twórcą nazizmu (niemieckiego faszyzmu) był A. Hitler, który sformułował jego doktrynę w pracy Mein Kampf. Nazizm, jak i faszyzm włoski, powstał na bazie twierdzeń darwinizmu społecznego, prócz tego u jego korzeni funkcjonowały, siegające czasów zamierzchłych, germańskie mity neopogańskie.

Doktryna nazizmu wychodziła z założenia wyższości rasy aryjskiej (w rzeczywistości germańskiej) nad innymi.[8] Celem ustalenia ideologii i założeń politycznych nazizmu wystarczy zacytować urywki z Mein Kampf i innych publikacji autorstwa A. Hitlera. Źródłem cytatów jest wydana w 2005 roku we Wrocławiu programowa książka autorstwa A. Hitlera, w której opublikowano też „Aneks” zawierający „Manifest” NSDAP, oraz inne programowe materiały.[9] Przy cytatach w nawiasach podaję strony z tej publikacji.

Musimy być jak natura ... podtrzymać gatunek (28). Jest to jednoznaczne potwiedzenie faktu, że nazizm był zbudowany na światopoglądzie wynikającym z darwinizmu społecznego. Większość nie może nigdy zastąpić jednostki (42). Jest to krytyka zasad demokracji, apologetyka wodzostwa. Świat nie jest dla tchórzliwych narodów (44). Zdobywanie nowych terytoriów dla osadnictwa wzrastającej liczby obywateli przynosi ogromne korzyści .,. Jedyną nadzieją na sukces tej polityki są w dzisiejszych czasach zdobycze w Europie (51). Jest to, wynikająca z darwinizmu społecznego, zasada ekspansji nacji. Rząd powinien zadbać o wykorzenienie bez litości tych, którzy agitowali przeciwko narodowi (59). Prawo do osobistej wolności jest wtórne w hierarchii ważności w stosunku do obowiązku utrzymania rasy (82). Stare cywilizacje upadły, ponieważ dopuszczano się mieszania krwi, nie dbano o czystość rasy (89). Zniszczymy tych, którzy się temu sprzeciwiają (97). Zapowiada to zasadę: „kto nie z nami, ten przeciwko nam”. Przyszłość ruchu zależy od fanatyzmu (100). Mówiąc o „szczęśliwej” przyszłości ludzkości Hitler pisze, że uczyni to jedynie najszlachetniejsza rasa wysunięta na przywódcę świata (108). Narodowość, a raczej rasa, nie jest sprawą języka, ale krwi ... zmieszanie krwi oznaczałoby obniżenie poziomu wyższej rasy (110). Obawa przed szowinizmem jest oznaką jego bezsilności (111). Na czerwonym tle czarną swastyka na środku (138)[10]. Żaden naród na ziemi nie posiada metra kwadratowego terenu na podstawie prawa wywodzącego się z nieba ... tylko udowadnia siłę zdobywcy i słabość tych, którzy go stracili. Tylko siła stanowi prawo do posiadania ... Powstrzymujemy germański potok skierowany na południe i zachód Europy i zwracamy nasze oczy w kierunku wschodnim ... przechodzimy do polityki terytorialnej przyszłości (185)[11].

Integralny nacjonalizm ukraiński

a) Zasady ideologiczne nacjonalizmu ukraińskiego

Ideologią nacjonalizmu ukraińskiego jest doktryna Dmytra Doncowa. Na ten temat mówi się w książce P. Mirczuka Narys istoriji OUN.[12] Tę doktrynę przyjęto w drodze uchwały na uzbrojenie ideologiczne OUN. Ukraiński nacjonalistyczny historyk Wałentyn Moroz, w audycji TV w Toronto powiedział: Powstający w latach dwudziestych ukraiński ruch nie wiedział, na którą nogę stanąć, aż pojawił Doncow, rzucił na stół swój„Nacjonalizm” i w krótkim czasie powstała OUN.[13]

W Nacionalizmie[14] D. Doncow sformułował doktrynę w oparciu o darwinizm społeczny. Darwinizm społeczny jest tym elementem, który decyduje o kwalifikacji doktryny jako faszystowskiej. W sformułowanej przez siebie doktrynie D.Doncow twierdzi (strony cytatów w nawiasach):

Dla zdrowych species[15] instynkt wolicjonalny niczym nie jest ograniczony. Utwierdzenie prawa do życia, przedłużenia rodu posiada aksjomatyczny charakter ... To samo aracjonalne prawo nacji do życia stawia się tam ponad wszystko doczesne, fenomenalne, dające się uchwycić: ponad życie danej jednostki, ponad krew i śmierć tysięcy, ponad dobrobyt danej generacji, ponad rozumowe kalkulacje, ponad „ogólnoludzką” etykę, ponad wykombinowane pojęcia dobra i zła (29). Teoria Darwina wyjaśnia postęp zwycięstwem mocniejszego nad słabszym w nieustannej walce o istnienie (77). Co pada, należy popchnąć! Wszysto, co nie jest zdolne do życia musiało sczeznąć z niego, gdy swoją siłą nie mogło udowodnić prawa do niego (133). Siła w historii jest jedyną miarą znaczenia ... rację ma silniejszy (156). Na tej woli (nie na rozumie), na dogmacie, aksjomacie (nie na dowiedzionej prawdzie) ... na bezdowodowym porywie ... musi być zbudowana nasza narodowa idea (159). Głównym motorem naszych uczynków jest własne chcenie (161). Wola, którą Schopenhauer nazywa ślepą działalnością, chceniem, tęsknotą, porywem, żądzą, złością, gniewem, nienawiścią – stanowi pierwszą gałązkę życia (162). Egoizm, miłość, nienawiść, poryw, złość, dążenia do podbojów –są to zasady, które ożywiają świat (164). Bezwzględność wobec innych (168). W walce o rozrost i przewagę rozróżniamy ekspansję jako cel, walkę jako środek ... aby organizm mógł żyć, mnożyć się, potężnięeć i wytrzymywać konkurencje z innymi „species”, warunkiem niezbędnym jest ekspansja ... Dążenie do owładnięcia obcych terytoriów właściwe jest wszystkim organizmom ... ród ludzki, chociaż jest gatunkiem stadnym, jest jednocześnie gatunkiem drapieżnym (169). Ekspansja jest nie tylko samoutwierdzeniem własnej woli do życia, ale też zaprzeczeniem jej u innych (171). Każdy posiada tyle, ile wydrze innemu ... Społeczeństwo, które odrzuca agresję, znajduje się w stanie upadku (174). Umacnianie woli nacji do życia, do władzy, do ekspansji – określiłem jako pierwzsą podstawę nacjonalizmu ... drugą jest dążenie do walki, świadomość jej konieczności, bez niej niemożliwe są uczynki bohaterstwa, ani intensywne życie ... (178). Patos u nosicieli wielkich idei przybiera formę ... fanatyzmu, z przysmakiem czegoś nieładnego ... ten fanatyzm jest nieodwołalnym stanem ducha wszystkich działaczy i uczestników wszystkich epok ... ten fanatyzm zwolenników wielkich idei wypływa z ich „religijnego” charakteru ... Fanatyk od razu uznaje swoją prawdę za objawioną, którą muszą przyjąć inni. Stąd jego agresywność i nietolerancja wobec innych poglądów (191,192). Do emocyjności i fanatyzmu wielkich idei, które uaktywniają masy, trzeba dodać jeszcze inną cechę: amoralność ... z punktu widzenia tej moralności musi się odczuwać nienawiść do wroga nawet wtedy, gdy on nam niczego złego nie zrobił (194,195). Moralność, o której tutaj mówię, odrzucała to człowieczeństwo, które zabraniało szkodzić innym, które ceniło życie ponad wszystko, które nienawidziło drapieżne instynkty ... nie miało znaczenia przykazanie Kanta: „nie rób innemu, co tobie niemiło” (196). Tylko filistrzy mogą odrzucać i moralnie potępiać wojny, zabójstwa, gwałt, filistrzy oraz ludzie z odumarłym instynktem życia (198). Te moralne idee są dobre, które są korzystne w konkurencyjnej walce i byt ... dobre postępowanie to takie, które jest korzystne dla rodu, złe, które jest dla niego niekorzystne (199). Ta idea jest bezkompromisowa, brutalna, amoralna, kieruje się tym, co w interesie species. Te przymioty właściwe są każdej nacjonalnej idei, i to, a nic inne, daje taką siłę wybuchową w historii ((200). Zwycięstwo mocniejszych i zdolniejszych leży w interesie postępu ... usunięcie[16] słabszych też jest w interesie postępu i też nie może obejść się bez gwałtu, tego wielkiego czynnika w historii (205). Przyroda nie zna humanizmu ani sprawiedliwości (298). Bez gwałtu i bezwględności niczego nie stworzono w historii ... gwałt – to jedyny środek, którym rozporządzają narody, zbydlęciałe przez humanizm ... pragnienie wielkości swego kraju oznacza pragnienie nieszczęścia dla swoich sąsiadów (210).

Z doktryny D. Doncowa wynika, że nacja, w tym nacja ukraińska, jest gatunkiem w przyrodzie i jako taka pozostaje w permanentnej walce o byt i przestrzeń z innymi nacjami. Wewnętrzna struktura nacji ma charakter hierarchiczny, na czele nacji (narodu) ma stać „wódz” nacji, podobnie jak we Włoszech Il Duce, a w Niemczech der Führer. „Wodzem” nacji ukraińskiej w rozumieniu OUN do 1938 r. był Jewhen Konowalec, po nim Andrij Melnyk, a od 1940 roku za „wodza” narodu ukraińskiego w oczach większości nacjonalistów uchodził Stepan Bandera. Członkowie OUN stanowili „gwardię”, nazywaną przez Doncowa „mniejszością inicjatywną”, która wobec reszty narodu ukraińskiego, zwanego przez tegoż Doncowa „czernią”, „bydłem”, stosowała „twórczą przemoc”.

Nacjonalizm D. Doncowa po wojnie był wydany w Monachium w 1958 r. reprintem w powielaczowej formie, w 1966 roku ukazało się w Londynie trzecie wydanie, o którym wydawcy napisali: To już trzecie wydanie „Nacjonalizmu” ... w ten sposób odznaczamy też wielkie zasługi Autora w zakresie sformułowania pojęcia nacjonalizmu ukraińskiego ... dajemy społeczeństwu ukraińskiemu to dzieło, które w ciągu 40 lat w dużej mierze przyczyniło się do duchowej krystalizacji nacji ukraińskiej. Na ideach tego dzieła wychowała się nowa generacja Ukraińca-Europejczyka, bezkompromisowego.

W 2006 roku z okazji 80 rocznicy pierwszego wydania, ukazało się na Ukrainie, kosztem OUN, kolejne wydanie Nacjonalizmu. Na Ukrainie frakcje OUN organizują „naukowe konferencje” poświęcone Doncowowi i jego doktrynie.[17] Świadczy to o aktualności sformułowanych przez Doncowa zasad faszystowskich w nacjonalizmie ukraińskim, potwierdzą to publikacja działacza OUN Wiktora Roga pt. Dmytro Doncow: aktualność idei.[18] Ten sam portal internetowy publikuje w 2006 roku przedwojenne prace D. Doncowa, które wydane zostały przez OUN Bandery w Kanadzie w zbiorze pt. Chrestom i meczem,[19] w przedmowie do którego napisano: Czytając książkę „Chrestom i meczem” każdy będzie mógł przekonać się, na ile są żywe i aktualne umieszczone w niej twory, na ile każde słowo przemyślane, zważone i prawidłowe. W tej właśnie książce Doncow pisał:

Drakońskimi metodami podtrzymywano w zbiorowości „myśl i wolę jedyną”, a nie przekonywaniem, nie pobłażliwością, nie tolerancją. Dobro naszej ojczyzny i karząca ręka sprawiedliwości na wyrodków i odszczepieńców – oto były sposoby, tak kardynalnie zapomniane przez liberalizm ... A jak Mussolini zjednoczył Włochy? ... On rzucił swoją ideę, zebrał wokół niej czarne koszule i oni postawili partiom ulimatum ... Gdzie w nacji dojrzewa przełom ... musi pojawić się grupa – aby zachwycić jednych, porwać drugich i – usunąć trzecich ... W jaki sposób można zespolić zbiorowisko? Przede wszystkim przez ustalenie szeregu dogmatów ... ustanawiając prawdę jedyną, nieomylną. Przez natchnięcie tą prawdą, zapalenie ogółu wiarą ... wbić tę wiarę i tę prawdę w zbałamucone przez chwiejne czasy i obce wpływy mózgi, bez żalu zwalczać niedowiarków ... Nie jest wadą przywódcy, gdy czasem musi on spuścić przegniłą krew ... aby zmusić żywioł do pokornego zgięcia karku ... Kto nie z nami, ten przeciwko nam ... Zakony[20] dążą do stworzenia nowego autorytetu, w nich, jak w żadnej partii, rozwinięty jest kult przywódcy: wódz światowego proletariatu – Włodzimierz Lenin, Il duce – Benito Mussolini, der Führer – Adolf Hitler ... Będąc swego rodzaju brygadą uderzeniową, oddziałem wybrańców, zakon musi też swoich członków ulepiać z innego ciasta ...

Tak sformułowaną doktrynę D.Doncow nazwał czynnym nacjonalizmem.

Zaliczany do czołowych teoretyków nacjonalizmu ukraińskiego Mykoła Sciborśkyj pouczał:

Faszyzm sceptycznie patrzy na twórcze możliwości mas ludowych, które nie są czynnikiem postępu. Twórczość nacji określa i realizuje mniejszość, nazywana arystokracją ducha ... Idee faszyzmu nie ograniczały się do samej Italii ... (one) żywiołowo wybujały wśród różnych, przede wszystkim zniewolonych i pokrzywdzonych narodów: to jest nacjonalizm ... Współczesne ruchy nacjonalistyczne, faszyzm itp. ... oparte są na spirytualistyczno-woluntarystycznym światopoglądzie ... Żadna zdrowa nacja nie pójdzie na samoograniczenie: ona dąży do poszerzenia na zewnątrz, i tutaj na swej drodze napotyka na inne nacje ... w ten sposób powstaje zjawisko, które nazywamy imperializmem ... nacjonalizm ukraiński traktuje własną nację jako najwyższą ideową i realną wartość, wysuwając hasło: Nacja ponad wszystko! Ideologia nacjonalizmu ukraińskiego jest całościowa, niepodzielna, wojownicza i nieprzejednana ... Dlatego swoją ideologię nacjonalizm buduje na maksymalizmie, zdrowym egoizmie, na miłości do swego, nietolerancji wobec wrogiego i na aktywności zdolnej być żelaznym taranem dla zrujnowania obcej siły, która zechce stanąć nacji na przeszkodzie. W wyborze środków wyzwolenia Nacji Ukraińskiej nacjonalizm nie ogranicza siebie żadnymi ogólnoludzkimi przepisami sprawiedliwości, miłosierdzia i humanizmu ..., Wszystko to jest dobre, co dobre dla pomyślności, siły i rozwoju swojej nacji; wszystko to jest złe, co tę siłę i rozwój osłabia – oto podstawowe przykazanie ideologii nacjonalizmu ukraińskiego.

To jest właśnie faszyzm ukraiński, to jest ukraińska odmiana faszyzmu!

Dziś na Ukrainie działa banderowski Kongres Ukraińskich Nacjonalistów (KUN), w punkcie 23 jego Statutu napisano, że jego celem jest Propaganda idei nacjonalizmu ukraińskiego.[21] W Programie KUN napisano: Kongres Ukraińskich Nacjonalistów jest spadkobiercą narodowo-wyzwoleńczych zmagań narodu ukraińskiego[22] i jego najlepszych przedstawicieli: J.Konowalca, S. Bandery, R. Szuchewycza, S. Łenkawśkiego[23], J. Stećki i innych.

O J.Konowalcu, S.Banderze i R.Szuchewyczu (Czuprynka) wiadomo, S. Łenkawśkyj znany jest jako autor „Dekalogu nacjonalisty ukraińskiego”, mniej znany jest J.Stećko, o którym trzeba powiedzieć, że w 1941 r. w swym życiorysie napisał on, że jest zwolennikiem przeniesienia na Ukrainę hitlerowskich metod eksterminacji Żydów. Po śmierci S. Bandery J. Stećko był „wodzem” OUN Bandery, jego sekretarz, Roman Zwarycz, do niedawna był ministrem sprawiedliwości Ukrainy, obecnie jest doradcą prez. Juszczenki i jego przedstawicielem w Radzie Najwyższej Ukrainy.

Na Ukrainie działa Młodzieżowy Kongres Nacjonalistyczny, w preambule „Ideologicznej platformy” którego powiedziano: Młodzieżowy Kongres Nacjonalistyczny stoi na ideologicznych zasadach nacjonalizmu ukraińskiego i jest częścią składową ukraińskiego ruchu nacjonalistycznego pod przewodem rewolucyjnej OUN.[24]


[1] Darwinizm społeczny jest kierunkiem w socjologii XIX wieku, który, zaliczając nację do gatunku w przyrodzie, przenosi do badań nad społeczeństwem teorię Darwina z zakresu walki o byt i przestrzeń. Nie ma ona zastosowania w nauce od drugiej połowy wieku XX

[2] J.A.Armstrong: Ukrainian Nationalism, Nowy Jork, 1963, s. 20

[3] Iwan L. Rudnytsky: Essays in Modern Ukrainian History, Edmonton, 1987, s. 105; Paul Robert Magosci; A History of Ukraine, Toronto, 1996, ss. 597, 621; Orest Subtelny: Ukraina. Istorija, Kijów, 1994, s. 555 (wyd. ros.)

[4] Encykłopedija ukrajinoznawstwa, Paryż, 1955 i nast., t. 5, ss. 1723-1725

[5] to znaczy do darwinizmu społecznego

[6] Mussolini: Fascism – Doctrine and Institution, Rzym, 1935, ss. 7-9, 11-13, 19,31

[7] The New Encycloapedia Britannica, wyd., 15-te, t.9, s. 195

[8] Aryjczycy – nazwa oznaczająca ludy, mówiące językiem aryjskim, termin przejęty przez rasizm hitlerowski na oznaczenie rzekomej rasy, odznaczającej się szczególnie korzystnymi cechami intelektualnymi i fizycznymi. W praktyce nazizmu niemieckiego oznaczał ludy germańskie. W nauce nie istnieje odrębna rasa aryjska lub germańska. Na początku XX wieku w literaturze często używano zamiennie terminów „rasa” i „nacja-naród”

[9] Adolf Hitler: Mein Kampf, Wrocław, 2005

[10] Czarno-czerwone barwy, to barwy sztandarów OUN Bandery

[11] 1) Ukraińscy nacjonalistyczni autorzy twierdzą, że podjęli współpracę z Niemcami hitlerowskimi, prócz politycznej współpracy, dając do dyspozycji Wehrmachtu, jednostki zbrojne – Legion Ukraińskich Nacjonalistów w 1939 r., bataliony „Nachtigal” i „Roland” w 1941 r., dywizję SS-Galizien w 1943 r. - w nadziei na utworzenie przy pomocy Niemiec państwa ukraińskiego, co było niedorzeczne w świetle planów Niemiec, wynikających z Mein Kampf; 2) Z tych samych przyczyn niedorzecznością są dywagację prof. Wieczorkiewicza na temat ewentualnego sojuszu Polski z Niemcami: Polska leży na wschód od Niemiec.

[12] Współredaktorem tej książki był Stepan Łenkawśkyj, uczestnik I-go (założycielskiego) Kongresu OUN, członek jego Komisji ideologicznej

[13] Notatka w zbiorach autora

[14] Dmytro Doncow: Nacionalizm, Lwów, 1926

[15] species – łac. gatunek. Nację (naród) Doncow, w oparciu o darwinizm społeczny, zalicza do gatunku w przyrodzie

[16] Słowo „usunięcie” w języku ukraińskim oznacza „doprowadzenie do nieistnienia”, ono znajdzie się też w uchwałach I Kongresu OUN

[17] www.ukrnationalism.org.ua z 3 XII 2006 r.

[18] tamże, z dnia 29 VIII 2006 r.

[19] Chrestom i meczem, Toronto, 1967

[20] OUN nie była partią, lecz formą zorganizowaną ukraińskiego ruchu nacjonalistycznego, Doncow taką formę nazywał „zakonem” w rozumieniu zakonu krzyżackiego

[21] www.ukrnationalism.org.ua

[22] to znaczy UPA i innych formacji zbrojnych

[23] autora „Dekalogu nacjonalisty ukraińskiego”

[24] www.ukrnationalism.org,ua.
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
W naszym serwisie

POST NA FORUM SERWISU ANTY ORANGE

ARTYKUŁY PROF. WIKTORA POLISZCZUKA...

ARTYKUŁY L. KULIŃSKIEJ
Tłumaczenia JN






















Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Copyright © 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014